Artikel
16 januari 2024

Tal van uitdagingen voor een betere mobiliteit - technologie snelt te hulp

Of je nu voetganger, fietser, pendelaar, truck- of trambestuurder bent: dat 2024 een jaar mag worden waarin het verkeer voor jou een pak veiliger, vlotter en comfortabeler verloopt dan in vorig jaar. Hoe kan technologie daarbij helpen? Dat lees je hier.

Afbeelding
file flou

Nooit méér files op Vlaamse wegen dan vorig jaar

Veiliger en vlotter verkeer blijft een uitdaging als je het nieuws volgt over filerecords, ongevallen met autobestuurders en fietsers, en de talrijke uitdagingen bij het openbaar vervoer. 2023 was zelfs hét filejaar sinds de start van de tellingen. Het voorbije jaar bedroeg de filezwaarte in Vlaanderen gemiddeld 833 kilometeruren per werkdag. Dat wil zeggen dat er gemiddeld elke werkdag 833 kilometer file was gedurende 1 uur (+/- de rijafstand tussen Brussel en Milaan). In mei, juni en november piekte de filezwaarte zelfs boven de 1000 kilometer.uur. Dat is nog meer dan de monsterfiles uit voor Covid. Verkeerstechnologie deed het afgelopen jaar z’n duit in het zakje om het leed te verzachten.

De drukte op de weg weerspiegelt zich in het aantal verkeerswaarschuwingen die de navigatie-apps die werken met Mobilidata verstuurd hebben aan hun gebruikers. We hebben het dan over Flitsmeister, met zo’n 250.000 reguliere gebruikers in Vlaanderen, en NDrive-KartaGPS. Flitsmeister verstuurt – ondanks de hint in de naam – niet alleen informatie over flitscamera’s. Vanuit Mobilidata verdeelt de navigatie-app ook verkeerswaarschuwingen op maat. Dat betekent dat je als gebruiker via de app een melding krijgt over een potentieel gevaarlijke situatie op de plek waar jij je bevindt. De meest verstuurde verkeersmelding van vorig jaar is door het filerecord geen verrassing: de waarschuwing bij de start van een file.

Afbeelding
File 2023

Op de 3e plaats vinden we de meldingen over ongevallen. De piek in het aantal ongevallen is te zien in november ‘23. In die maand waren de gereden kilometers een stuk hoger dan in de rest van het jaar en waren ongevallen ook vaak de aanleiding voor lange files.

Afbeelding
ongeval 2023

Smartphone wordt belangrijk ‘vervoersmiddel’

Mobiliteit is de lijm van onze maatschappij. Je wandelt, fietst, rijdt naar het werk, naar school, naar de winkel, naar het restaurant… noem maar op. Mobilidata wil het verkeer veiliger, vlotter en aangenamer maken door verkeerslichten intelligent te maken, zodat ze jou ‘zien’ aankomen en bijvoorbeeld sneller groen kunnen geven, en met nuttige gepersonaliseerde verkeerswaarschuwingen op je smartphone of op het scherm in je wagen.

Uiteraard gaat die technologie niet alle verkeersuitdagingen oplossen. Maar via dat handige toestel dat jij en ik vrijwel altijd op zak hebben – de smartphone – kan een slim verkeerslicht weten dat jij het kruispunt nadert én kan je allerlei gerichte waarschuwingen krijgen.

Zo kan je smartphone je verwittigen als je op de snelweg rijdt en er een spookrijder is gesignaleerd in jouw buurt. Eind vorig jaar stelde Mobilidata die innovatieve waarschuwing voor.  Een Europese primeur die het resultaat is van een samenwerking tussen onderzoekers van imec, bedrijven met mobiliteitsexpertise waaronder Bosch en Be-Mobile, en de verkeersbegeleiders van het Vlaams Verkeerscentrum, die het verkeer op Vlaamse snelwegen 24/7 opvolgen.

Natuurlijk willen we niemand aanzetten tot onveilig gebruik van de smartphone in de wagen. Via de instellingen in de app kies jij zelf welke meldingen je wil ontvangen. De Vlaamse overheid heeft algemene regels opgesteld rond het veilig gebruik van aanraakschermen zoals de smartphone en het navigatiesysteem. Ben je benieuwd naar die richtlijnen? Ontdek ze hier.

 

Wat mogen we dit jaar verwachten?

Veel meer handige verkeerstoepassingen! De Vlaamse overheid wil het aantal intelligente verkeerslichten op zijn minst verdubbelen tegen het einde van dit jaar. Er is ook interesse van weggebruikers met specifieke noden. Zo loopt op dit ogenblik een uitgebreid onderzoek bij Brandweerzone Centrum in Gent naar de impact van slimme lichten op het werk van nood- en hulpdiensten. Sparen ze voldoende tijd op weg naar een noodsituatie? Of is het verkeer te verzadigd en is er geen tijdswinst? Gebeuren er minder ongevallen als prioritaire voertuigen overal groen krijgen? Zorgen slimme verkeerslichten voor minder sirenes en hebben ze op die manier een positieve impact op de leefbaarheid van de buurt? Dit voorjaar kom je de antwoorden op al deze vragen te weten.

Ook voor fietsers ontwikkelt Mobilidata een aantal nieuwe toepassingen. Daarover binnenkort meer.

Kortom: 2024 wordt een jaar om naar uit te kijken voor iedereen die deelneemt aan het verkeer. Dit jaar kan geconnecteerd verkeer een gevestigde waarde worden in Vlaanderen, en zo de richting bepalen voor andere regio’s in Europa.

Afbeelding
hero image
©